Sunday 19 May 2013

Kurangkan berharap, Tingkatkan effort!


Assalamualaikum w.b.t dan Salam Satu Ummah...

Jom relax jup setelah seharian study dan membuat kerja!




Warghh! Bangun Husna.. bangun!! Hari ni ana telah merangka untuk menyiapkan paperwork untuk satu program ni. Punyalah berharap dan berharap agar paperwork sampai ke tangan pengarah tepat pada waktunya.

-TETAPI-

Segala perancangan itu ibarat di telan badai besar -hiperbola sikit- Sedih hanya Allah sahaja yang tahu. Paperwork itu still ada pada pensyarah penasihat. huu~ T_T. Rasa diri ini da sangat berusaha dah - siapkan paperwork time exam - dasyat! . Mungkin tidak cukup lagi effort tuh. Mungkin kena lebih berkerja keras. Mungkin ana yang malas. Mungin dan mungkin~

KURANGKAN BERHARAP

Mungkin sebelum ini, ada antara kita yang meletakkan harapan setinngi langit dan yakin dapat menggapainya tetapi kita lupa bahawa qada' dan qadar Allah yang akan menentukan apakah kita mampu menggapainya atau tidak.

Seperti kisah saya pada zaman dahulu kala - ececeh- . Sejak dari kecil lagi saya didedahkan dengan cita-cita   untuk menjadi doktor. Masuk sekolah sains pun sebab fikir nak jadi doktor. Pelajar hard core Biology since form 3....dan akhirnya tercampak di Institut Pendidikan Guru Kampus Sultan Mizan yang akan keluar sebagai Ustazah takhassus Arabiah. - dan ana tidak pernah sekalipun masukkan -TEACHER- dalam senarai cita-cita.

SETIAP YANG BERLAKU ADA HIKMAHNYA
Siapa sangka.. harapan tinggal harapan. Harapan yang tidak disandarkan kepada Allah akan lebih perit apabila tidak dapat digapai. La tahla (jangan mengeluh)  kerana Allah menulis skrip yang lebih hebat untuk mu. Apa yang penting sekarang, teruskan berusaha. Berusaha dan terus berusaha. Paksikan matlamat anda kepada Allah. InsyaAllah.. Allah akan permudahkan segalanya.



-Pahit manis perjuangan seorang dai'e adalah kenangan terindah buat dirnya-







3 comments:

  1. keciannye husna.... xpe2.. chaiyok!!! exam lagi 2 paper

    ReplyDelete
  2. syukran she_qeen .... sob2~ :(

    ReplyDelete
  3. tabahlah ... redha dan usaha lagi ... semoga berjaya !

    ReplyDelete