Friday 22 November 2013

TENTANG DIARY



Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh dan salam satu ummah..


psstttt2... antum ada diary tak?

credit



Diary tu APA SEBENARANYA??

Diari ialah rekod catatan harian tentang perkara yang berlaku atau yang akan dilakukan, lazimnya di dalam buku dan disusun mengikut tarikh. Diari mengandungi pengalaman atau pemerhatian peribadi seseorang. (sumber)


Halohh.. bukan penting pun diary... -___-
Siapa kata diary tidak penting, diary ini ibarat planner kita. Buku Catitan untuk merancang masa hadapan. Bila kita tulis impian atau sasaran kita pada sekeping kertas. Kita akan lebih nampak hala tuju kita!.... dan.., dengan diary jugalah kita mengimbas kembali perbuatan yang lepas dan bermuhasabah sendiri untuk menjadi orang yang lebih baik.


DIARY = MUHASABAH = PLAN UR' FUTURE


MUHASABAH
"Dari Syadad bin Aus r.a, dari Rasulullah SAW, bahwa beliau berkata, "Orang yang pandai adalah yang menghisab (mengevaluasi) dirinya sendiri serta beramal untuk kehidupan sesudah kematian. Sedangkan orang yang lemah adalah yang dirinya mengikuti hawa nafsunya serta berangan-angan terhadap Allah SWT". (HR. Imam Turmudzi).



MERANCANG 'FUTURE'

"Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat), dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan".


Melalui catitan harian kita, kita dapat merefleksi kembali apa kelemahan dan kelebihan kita. Kesalahan dan kesilapan yang kita lakukan pada hari ini di catit di atas atas kertas dengan penuh keinsafan dengan harapan semoga esok tidak lagi mengulanginya.

Kemanisan memori yang kita lalui hari ini, kita gambarkan di atas sekeping kertas dengan harapan memori ini tidak akan luput seiring luputnya usia kita...

Kesimpulannya!!! JOM TULIS DIARYY!!!
-heheh, macam wat kempen pula (=^.^=)v -



Menulis dari hati dan Muhasabah Diri

2 comments:

  1. dulu ad la tulis diari..2 3 hari je,lps tu tak buat langsung da..hihi

    ReplyDelete
  2. ana ada banyak diari...tapi tulis berdasarkan apa yang dah berlaku lah..bukan sebagai future planner.. hehe :D

    ReplyDelete