Sunday 4 November 2012

Hidup untuk EXAM ke?



Assalamualaikum.. 

Exam fever datang lagi... so.. bile di'annaouce' exam semua akan rasa kecut perut, semua akan buat muka cemberut.. dan semua akan rasa tak keruan..  dan mungkin juga yang rasa gembira ..??
Whateva la awk.. yang pasti exam tetap akan datang even berbagai eksperesi muke yang kita buat.. hehe.. So.. bile exam menjelma.. semua akan kalut cari bahan, buat bahan, mem'bahan' .. Semua akan tanya resepi kejayaan senior-senior dahulu kala.. "kak, gane akak bole dapat A++ ni kak??",
" Wooww, bang!! Hebatnyeee abang ni... tolong ajar sikit" .. macam-macam situasi yang dapat kita lihat kan? ... for me.. exam is exam.. (memangla) .... for me.. apabila orang tanya petua saya belajar.. Saya akan cakap >>> " err.. kalau ada usaha, Allah pasti tolong... sebab itu janji Allah" .. Yakin dengan janji Allah!! Allah akan beri kejayaan kepada kita!! don't worry.. kalau usaha laa.. Kalau dok meratap depan sejadah mintak itu ini tapi usaha tak dak.. tak leh jugak an.. hik3~~

Kadang-kadang saya tanya pada diri saya.. kita ni hidup untuk periksa ke? kita pergi sekolah/kolej/universiti untuk exam je ke? Lepas belajar chapter ni.. exam.. terus takyah ingat dah.. itu ke ILMU yang saya cari..???


Cuba check dalam diri kita, ada tak ciri-ciri seperti berikut:


1.  Menganggap peperiksaan adalah segala-galanya. 
2.  Setiap masa fokus hanya tertumpu pada exam. 
Sehingga masa makan, riadah dan tanggungjawab lain diabaikan.
3.  Sanggup melakukan apa sahaja demi memastikan 'A' dalam genggaman. 
Hatta meniru, menipu, berpakat bahasa isyarat dengan rakan sebelah dan bermacam2 cara lagi. ( don't be like this k.. ^^ )


Macam mana, antum penuhi salah satu kriteria @ dua @ semua sekali?
Ataupun tiada? Kalau macam tu, baguslah ^.^


Bagi golongan yang merasakan dirinya memenuhi kriteria-kriteria yang disebutkan tu, heheh..
cepat-cepatlah muhasabah diri.

Sebabnya, golongan yang hidup untuk peperiksaan ini, 100% percaya bahawa kejayaannya adalah disebabkan keupayaan dan usaha mereka sendiri. 


Mereka lupa yang mencipta kemenangan itu adalah ALLAH. Dan mereka juga lupa yang menguji kegagalan itu juga adalah dari ALLAH. 


Mereka hilang konsep tawakkal.                                                                                 


Hasilnya, golongan ini langsung tidak membina hubungan dengan ALLAH. Apa yang ALLAH suruh, disanggah, apa yang ALLAH larang, dilanggar.

INGAT!! : Belajar kerana Allah, InsyaAllah berkat.. 



فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ  

Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya. (Al-imran:159)

Indahnya exam nanti, bila kita niat macam ni:
(dengan semangat membara!) Aku nak dapat 'A' ni, untuk ummah! Aku nak jadi muslim/muslimah . Aku nak sampaikan ISLAM pada semua oarang. Aku nak penganut agama lain tak pandang rendah lagi pada umat ISLAM. 
Ayuh semua, kita skor kedua-dua peperiksaan ini. Tapi, ingat! peperiksaan terpenting yang kita perlu skor ialah peperiksaan di akhirat kelak.


JOM! kita bersedia untuk menduduki peperiksaan terpenting.
Jom kita skor 'A' dalam peperiksaan sebenar. 

Wallahualam..Sesungguhnya saya  insan yang lemah yang sedang memperbaiki diri untuk menjadi insan yang lebih baik dari semalam..

4 comments:

  1. heheh.. betul2.. kalau musim exam.. time tu la gase nak demam.. mcm2 penyakit dtg.. hahaha
    betul jugak kate2 kamu.. ape2 yang berlaku.. kite kene mintak pertulung dri allah s.w.t
    1ST time masok sini.. like blog kamu pink..pink gitu.. heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. pink ceriakn hidupku.. tq2... belajar untuk ilmu, insyaAllah berkat...

      Delete
  2. sokong2..
    kalau kita belajar pastu tumpuan kita pada exam je, then lepas exam lupa semua baik takyah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. but.. memg system pembeljaran di sekolh mahupun di ipt seperti mngjar kita " lupakan 'topic' selepas exam" .. but.. it's up to someone.. nk keklkn.. sebb ilmu tu mungkin akn berguna kelak..

      wallahulam..

      Delete