Monday 10 June 2013

Diterjah Persoalan?



Assalamualaikum warhamatullahi wabarkatuh dan salam satu ummah



tak tahu nak tulis apa hari ni.

Ok-ok, soalan pertama, pernah tak kalian semua terhimpit dengan dua persoalan or feel confusing with somethings?

          Hidup ni penuh persolan kan? Dari kita sekecil tapak tangan -baby laa- sehinggalah kita meninggalkan dunia ni esok saat disoal mungkar dan nangkir -guna statement 'esok' terasa dekat sikit ngan mati-  .


          Benda yang tak di jangka seringkali singgah menerpa dalam hidup kita.Di saat kita ingin memilih yg lain tetapi yang lain kita dapat. Pernah tak kalian rasa something yang di rancang tidak menjadi. Then, mulalah hati dilanda keresahan dan kesedihan. Apabila hati sudah 'tidak terurus' maka otak mula memikirkan solusi merapu .Kekuatan mula hilang. Jiwa lemah. -time nilah syaitan mula ambil port berusaha menjatuhkan diri untuk menjadi orang yang kalah-







SOLUSINYA?


          Apabila kita meyakini setiap masalah yang kita dapat adalah ujian dari Allah dan yakin ALLAH pasti akan tunjukkan jalan keluar insyaALLAH jiwa mula tenang dan penuh pasrah padaNYA. .Setiap inci masalah yang kita hadapi adalah dengan izin ALLAH.
“Tidak ada sesuatu musibah yang menimpa (seseorang), kecuali dengan izin Allah; dan barang siapa beriman kepada Allah, nescaya Allah akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu”. – at-Tagabun : 11


          Bagaimana boleh bahagia tika diri dalam kesedihan? bagi ana, apabila hati meletakkan sepenuh pengharapan hanya pada ALLAH. Hanya ALLAH yang akan meyelesaikan masalah dan apa jua kesulitan yang kita lalui.Banyakkan istighfar dan tingkatkan amalan. Bahagia bila ALLAH ada dalam hati.tak caye..try lah...:D Bila kita dapat ALLAH kita akan dapat segalanya...yakinlah...:)

         Bahagia dan ketenangan bukan hanya apabila kita memiliki apa yg kita mahu tapi bahagia itu boleh di rasa tika kita di landa masalah atau musibah.

 p/s : ana cakap kat sini sebab ana sendiri lalui. BAHAGIA ITU PILIHAN !


Menulis dari hati untuk SOLUSI

2 comments:

  1. tengah berdoa dan berharap agar tak fail paper hari ni...
    huu...

    T____T

    scared as heck.

    ReplyDelete
  2. Betul ! bahagia atau derita , itu pilihan kita sendiri ...

    ReplyDelete