Monday 17 June 2013

My Life as Student Maktab

Assalamualaikum warhamatullahi wabarakatuh dan salam satu ummah


Menaip dalam keadaan kepala tak berapa nak sihat
tapi tak apa..

sebab kali ni ana nak share satu cerita yang paling best special for adik-adik yang baru lepas spm -actually lama dah- . But ttibe, rasa macam nak share kehidupan student-student di Institut Pendidikan Guru.


hehe.. logo IPGK Sultan Mizan. Di sinilah ana menuntut ilmu.


DAILY LIFE

Mahasiswa dan mahasiswi di IPG ini diberi satu nama special iaitu Guru Pelatih kerana memang kami di trained untuk menjadi guru pun dan cornfirm-cornfirm yang lulusan IPG ni akan keluar sebagai  CIKGU/ TEACHER/ USTAZ/ MUROBBI dan yang bersangkutan dengannya. -yelah takkkan ttibe jadi doctor enginerr kuttt- . Life kat sini terus terang ana kata sangat berbeza daripada life IPT. Ana tak pernah masuk ke IPT sebelum ini but melalui temuramah dan temubual yag dilakukan daripada kawan-kawan ana. I'm concluded that IPG and IPT are totally different!

Jadual kelas kita diatur daripada pukul 7.45a.m sehingga 1.15p.m then balik.. solat.. makan..  then pada hari-hari tertentu, petang tu mungkin ada GERKO ( something like kokorikulum ) . Haaa.. GERKO ni hanya termaktub untuk sesetangah semester jeh.. Semester berapa?? rahsia! muahhahahah! Dan yang takde GERKO petang tu wat apa? Yeahh.. ni yang paling best nak sebut... ngehngehhngeh,, LEISURE TIME!! .. so.. kalian nak wat apa kalian wat lah. tido ke, men game ke, baca novel ke dan maybe study? ERKK??!
Cuba darab-darab barapa banyak leisure time yang ada dalam seminggu?? banyak kan? But.. ana nak ingatkan kat sini, jika ada leisure time wat la something yang bermanfaat like join clubs, attend meeting, or paticipate in anyting. to collect sijil. Isi masa anda! janganlah dok tidur je memanjang nanti jadi habit... and this is bad habit!

Secara umumnya. satu semester akan berlangsung selama 5-6 bulan kemudian kita akan cuti sama sebijik seperti kanak-kanak sekolah. Maknanya time cuti panjang mid year and end year tuh.. kita ikut cuti sama macam mereka. So.. dapat luang masa yang lebih banyak bersama keluarga betul tak? Pada akhir sem akan diadakan exam.. mcm biasa la ehkk.. huhuu.. score laa 3.5 ke atas sebab student di IPG nih always score above from that kalau dapat 3.85 keatas dapat anugerah pengarah! Best tak?? -setakat ni tak pernah dapat lagi.. ngueeek~~ -




LAST BUT NOT LEAST


Itulah serba sedikit ana ceritakan kehidupan as student IPG. Kepada adik-adik diluar sana yang berminat nak masuk IPG dan nak tahu lebih lanjut boleh tanya di facebook ana dan hantarlah sebanyak mana pun pertanyaan, tapi.. nak jawab tu tak cornfirm lagi sebab sekarang tengah sibuk. ohohoho.. 




Then, ana nak ucapkan tahniah selamat datang dan ahlan wasahlan wamarhaban bikum kepada semua warga baru IPG yang bakal masuk pada 24/6/2013 nanti especially kepada adik-adik Institut Pendidkan Guru Kampus Sultan Mizan. Jangan lupa untuk cari akak yang bernama Husna Hafiza!! -its me!- Ana akan ada bersama awok-awok sume dalam sesi orientasi 

-ok, nak gi meeting untuk Minggu Pengurusan Pelajar Baharu-



Menulis dari hati untuk NEWBIE



1 comment: